Kunstmuseum aan zee Collecties van
de Vlaamse Gemeenschap
en
Stad Oostende

COVID-19 maatregelen

Maatregelen genomen in het kader van het Covid-19 virus

om jouw museumbezoek zo veilig

en

zo aangenaam mogelijk te maken

 

1. Het plannen van het museumbezoek

● Er is een strikte controle van een maximum aantal bezoekers per tijdsblok. Dit hangt af van de vloeroppervlaktes. In Mu.ZEE worden maximaal 100 bezoekers op hetzelfde moment toegelaten. In het Permekemuseum in Jabbeke zijn dat er maximaal 6 tegelijk in het woonhuis en maximaal 6 tegelijk in het beeldhouwatelier.

● Om het aantal mensen per volume en tijdsblok strikt onder controle te houden zet Mu.ZEE een online tickettingsysteem in, waarbij het op voorhand kopen van tickets in tijdsblokken wordt gestimuleerd.

● Op de website van Mu.ZEE en Permekemuseum worden de veiligheidsrichtlijnen duidelijk aangegeven. Er wordt ook opgenomen dat Mu.ZEE alle nodige voorzorgsmaatregelen in acht neemt, maar niet aansprakelijk is wanneer iemand ziek wordt.

● Mu.ZEE beperkt en spreidt het aantal bezoekers zo veel mogelijk. Voorlopig worden enkel individuele bezoekers toegelaten. Bezoek samen met huisgenoten is daarbij in principe wel mogelijk.

 

2. Het museumbezoek in Mu.ZEE

● De veiligheidsrichtlijnen worden duidelijk geafficheerd op een infobord aan de ingang van Mu.ZEE.

● Er is een instructiefilm over de genomen maatregelen zodat de bezoeker weet wat van haar/hem verwacht wordt.

● Een personeelslid opent en sluit de toegangsdeur.

● Aan de ticketbalie wordt het onlineticket getoond. Indien een bezoeker niet over een online ticket beschikt, kan er contactloos via bankcontact betaald worden of door het gebruik van payconiq. Indien de betaalterminal gebruikt wordt, wordt deze na gebruik ontsmet. Er zijn ook wattenstaafjes om de toetsen in te drukken voorhanden.

● Er is een plexiwand die de bezoeker van de medewerker aan het onthaal en de museumshop scheidt.

● Enkel indien hoogst noodzakelijk voor de veiligheid (bij te grote zakken of tassen) worden de lockers gebruikt. De bezoeker kan een sleutel vragen aan de onthaalmedewerker, na gebruik wordt de sleutel in een apart bakje terug gelegd. De sleutel wordt nadien ontsmet.

● De klapstoeltjes kunnen door de minder mobiele bezoeker gebruikt worden. Na gebruik worden ze verzameld in een aparte bak aan het onthaal en ontsmet.

● Er werden markeringen aangebracht op de grond om de social distancing aan te duiden.

● In de museumzalen zijn duidelijke richtlijnen voor de bezoeker geafficheerd. Waar nodig zijn er ‘wachtstippen’ aangebracht op de vloer.

● Er worden geen documenten, folders of bezoekersgidsen meegegeven aan de bezoeker.

● In de museumzalen worden QR-codes aangebracht zodat er toch extra informatieoverdracht is. Alle bezoekersgidsen zijn vanop de website te downloaden.

● De prikkelkamer wordt gesloten voor het publiek.

● De koptelefoons en de hoeden worden weggenomen. In de Servaisvleugel en in de Ensor &  Spilliaert vleugel worden markeringen aangebracht op de stoeltjes waar bezoekers mogen plaatsnemen.

● De bewakingsagenten zien er op toe dat de bezoekers elkaar zo weinig mogelijk kruisen en de minimumafstand wordt gewaarborgd. We dringen bij de bezoekers aan op een maximale spreiding in de zalen en in sommige zalen zoals de Ensor & Spilliaert vleugel en de Servaisvleugel worden slechts een beperkt aantal bezoekers toegelaten.

● De bewakingsagenten en het personeel aan het onthaal en museumshop worden uitgebreid gebrieft over de maatregelen zodat zij de bezoekers maximaal kunnen bijstaan en ook toekijken op de naleving van de aangepaste regels.

● Het sanitair voor de bezoekers wordt intensief schoongemaakt en dit minstens 2 keer per dag. Ook hier worden wachtstippen voorzien.

● Er zijn desinfectiezuilen opgesteld aan de inkom en aan de museumshop waar de bezoeker de handen kan desinfecteren.

● De bezoeker kan aankopen doen in de museumshop, maar er wordt niets ingepakt in cadeaupapier.

 

3. Het museumbezoek in het Permekemuseum

● De veiligheidsrichtlijnen worden duidelijk geafficheerd aan de ingang van het Permekemuseum.

● Aan de ticketbalie wordt het onlineticket getoond. Indien een bezoeker niet over een online ticket beschikt kan er contactloos betaald worden of door het gebruik van payconiq.

● Er is een plexiwand die de bezoeker van de medewerker aan het onthaal en de museumshop scheidt.

● Er werden markeringen aangebracht op de grond om de social distancing aan te duiden.

● In de museumzalen zijn duidelijke richtlijnen voor de bezoeker geafficheerd. Waar nodig zijn er ‘wachtstippen’ aangebracht op de vloer.

● Er worden geen documenten, folders of bezoekersgidsen meegegeven aan de bezoeker.

● In de museumzalen worden QR-codes aangebracht zodat er toch extra informatieoverdracht is. Alle bezoekersgidsen zijn vanop de website te downloaden.

● De bewakingsagenten zien er op toe dat de bezoekers elkaar zo weinig mogelijk kruisen en de minimumafstand wordt gewaarborgd. We dringen bij de bezoekers aan op een maximale spreiding in de zalen.

● De bewakingsagenten en het personeel aan het onthaal en museumshop worden uitgebreid gebrieft over de maatregelen zodat zij de bezoekers maximaal kunnen bijstaan en ook toekijken op de naleving van de aangepaste regels.

● Het sanitair voor de bezoekers wordt intensief schoongemaakt. Ook hier worden wachtstippen voorzien.

● Er zijn desinfectiezuilen opgesteld aan de inkom en aan het beeldhouwatelier waar de bezoeker de handen kan desinfecteren.

● De bezoeker kan aankopen doen in de museumshop, maar er wordt niets ingepakt in cadeaupapier.

 

Wij blijven continu streven naar verbeteringen.

Al uw suggesties kunnen dan ook naar personeelszaken@muzee.be gestuurd worden.