Twaalf in een dozijn

-
Twaalf in een dozijn - Kunstenplatform Nein en Marlies De Clerck
 

De achterkant van een schilderij heeft een enorme kunsthistorische waarde, maar blijft meestal onzichtbaar voor het publiek. Kunstenplatform Nein en kunstenaar Marlies De Clerck onderzoeken in ‘Twaalf in een dozijn’ waarom achterkanten tot de verbeelding spreken en maken er een hedendaagse interpretatie van.

Elk schilderij heeft aan de achterkant een artistieke compositie die wordt geïnitieerd door de kunstenaar en aangevuld door verzamelaars, handelaars, museummedewerkers en restauratoren. Aantekeningen, signaturen, studies, labels en behoudstechnische aanpassingen vertellen ons meer over de geschiedenis van het schilderij en de werkwijze van de kunstenaar. Nein selecteert twaalf werken uit de collectie van Mu.ZEE op basis van hun bijzondere achterzijden. Die worden vervolgens door kunstenaar Marlies De Clerck geherinterpreteerd met olieverf op doek. Door haar beeldtaal en schriftuur ontstaat er een nieuwe reeks autonome werken.

‘Twaalf in een dozijn’ biedt een blik achter de schermen en confronteert ons met verschillende vragen over eigenaarschap en authenticiteit. Dit project is een samenwerking tussen:

  • Marlies De Clerck (kunstenaar)
  • Barbara de Jong (behoud en beheer bij Mu.ZEE)
  • Laurens Mariën (host bij Nein)
  • Ilse Roosens (curator bij Mu.ZEE)
  • Jens Van Lathem en Tobias Van Royen (juridisch advies en reflectie in de kunsten bij Twee-eiige Drieling)

Kunstenplatform Nein ontwikkelt experimentele productie- en presentatieformats voor performance, beeldende kunst en muziek. Interdisciplinair, solidair en onconventioneel gaat Nein in dialoog en biedt het een frisse voedingsbodem voor makers en hun publiek.

....